#IK BEN DE MAN

Sensibiliseringscampagne #Ik ben de man wilt bewustwording creëren rond wat het betekent man te zijn.
Mannelijkheid is de laatste tijd vaak onderwerp van discussie.
Daarom lanceren Men Engage Netwerk Vlaanderen en vzw Zijn een campagne waarin we stereotypen rond mannelijkheid onderzoeken en mannen ondersteunen om hierover te reflecteren.
 
Verman je! Echte mannen huilen niet. Pussy!
Het zijn woorden die veel mannen al wel eens te horen kregen in hun leven. Er bestaan in onze maatschappij heel wat verwachtingen ten opzichte van mannen.
 
Zo wordt er nog vaak verwacht van mannen dat ze sterk zijn en hun eer verdedigen, dat ze genoeg geld verdienen om hun gezin te ondersteunen en dat ze zelf oplossingen zoeken voor hun problemen. Het is echter
onmogelijk voor mensen (of het nu mannen of vrouwen zijn) om aan al deze verwachtingen te voldoen. Toch worden deze verwachtingen vanuit verschillende kanten aan heel wat jongens en mannen opgelegd. Door ouders en familie, vrienden,  leerkrachten, de media, ... Soms explicitiet, soms heel subtiel zonder dat mensen het echt door hebben.
 
Deze boodschappen worden vaak goedbedoeld meegegeven maar ze houden risico’s in. Geen enkele man voldoet immers aan al deze verwachtingen. Dit kan er toe leiden dat mannen zich niet goed in hun vel voelen. Het kan leiden tot psychologische klachten maar ook tot het nemen van onnodige risico’s die hun gezondheid in gevaar brengen. Zo sterven mannen 4 keer vaker
dan vrouwen door een drugsoverdosis, plegen mannen 3 keer zo vaak zelfmoord als vrouwen, en zoeken mannen minder snel hulp bij fysieke en mentale problemen. 
 
Wees geen volger, bepaal zelf wat voor mens je wilt zijn! is de boodschap van deze campagne van vzw Zijn - Beweging tegen geweld en Men Engage Vlaanderen.
 
Via verschillende kanalen (zie hieronder) willen vzw Zijn - Beweging tegen geweld en Men Engage Vlaanderen jongeren doen nadenken over deze  verwachtingen en hen de boodschap geven dat zij vooral voor zichzelf moeten uitmaken wat voor persoon ze willen zijn.
 
Meer informatie over de campagne vindt u in hier.